Sök:

Sökresultat:

854 Uppsatser om Tidig upptäckt - Sida 1 av 57

Tidig engelskundervisning

Syftet med vĂ„rt arbete var att ta reda pĂ„ vilka för- respektive nackdelar en tidig engelskundervisning för med sig. Vi utgick frĂ„n undersökningar som gjorts inom detta omrĂ„de. Vi ville ocksĂ„ undersöka vad lĂ€rarna tyckte om tidig engelskundervisning. Den största undersökning som gjorts om tidig start med engelska Ă€r EPÅL- projektet (Engelska PÅ LĂ„gstadiet). Denna undersökning genomfördes under 1970- talet och dess syfte var att visa fördelarna med en start av engelskundervisning redan i Ă„r 1.

RÀtt musik för rÀtt instrument? : den Tidiga Musikens plats i dagens blockflöjtsundervisning

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur dagens blockflöjtspedagoger arbetar med Tidig Musik med sina elever, och hur dessa elever mottar den repertoaren. Jag har ocksÄ stÀllt mig frÄgande till den ?popifiering? som jag tycker pÄgÄr i blockflöjtsundervisningen, dÀr man i allt större utstrÀckning rör sig bort frÄn blockflöjtens ursprungsrepertoar.Jag har djupintervjuat tre erfarna blockflöjtspedagoger, och utifrÄn dessa intervjuer kunnat dra slutsatsen att det visst spelas mycket Tidig Musik med blockflöjtseleverna, och att pedagogerna sjÀlva inte upplever nÄgon egentlig motsÀttning mellan Tidig Musik och den populÀrmusikaliska repertoaren. Dessutom verkar det som att eleverna sjÀlva instinktivt uppskattar och accepterar den Tidiga Musiken, eftersom den fungerar bra och lÄter fint pÄ instrumentet. DÀrmed finns det ett egenvÀrde i att spela just Tidig Musik pÄ just blockflöjt..

KÀrnprocessen inom barnhÀlsovÄrden

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ hur dagens blockflöjtspedagoger arbetar med Tidig Musik med sina elever, och hur dessa elever mottar den repertoaren. Jag har ocksÄ stÀllt mig frÄgande till den ?popifiering? som jag tycker pÄgÄr i blockflöjtsundervisningen, dÀr man i allt större utstrÀckning rör sig bort frÄn blockflöjtens ursprungsrepertoar.Jag har djupintervjuat tre erfarna blockflöjtspedagoger, och utifrÄn dessa intervjuer kunnat dra slutsatsen att det visst spelas mycket Tidig Musik med blockflöjtseleverna, och att pedagogerna sjÀlva inte upplever nÄgon egentlig motsÀttning mellan Tidig Musik och den populÀrmusikaliska repertoaren. Dessutom verkar det som att eleverna sjÀlva instinktivt uppskattar och accepterar den Tidiga Musiken, eftersom den fungerar bra och lÄter fint pÄ instrumentet. DÀrmed finns det ett egenvÀrde i att spela just Tidig Musik pÄ just blockflöjt..

KartlÀggning av elever pÄ tidig utvecklingsnivÄ med flera funktionsnedsÀttningar

Malmö högskola LÀrarutbildningen Skolutveckling och ledarskap Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning Höstterminen 2005 Granstedt, Inger & Karlsson, Eva (2005)KartlÀggning av elever pÄ tidig utvecklingsnivÄ med flera funktionsnedsÀttningar. (Screening of pupils at an early development level with multiple disabilities). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med följande arbete var att studera hur specialpedagoger i praktiken kartlÀgger elever pÄ tidig utvecklingsnivÄ med flera funktionsnedsÀttningar samt vad som kartlÀggs och hur pedagogerna anvÀnder och utvÀrderar informationen. Arbetet innehÄller en översikt av kartlÀggningsmaterial som Àr speciellt anpassade till elever pÄ tidig utvecklingsnivÄ med flera funktionsnedsÀttningar. Med hjÀlp av intervjuer undersöks vilka kartlÀggningsmaterial som anvÀnds i verksamheterna. Huvudresultatet visar att pedagogerna anvÀnder nulÀgesbeskrivningen i den individuella utvecklingsplanen som kartlÀggning och inte de anpassade kartlÀggningsmaterialen. Nyckelord: kartlÀggning, tidig utvecklingsnivÄ, flera funktionsnedsÀttningar, individuella utvecklingsplaner. Handledare: Lotta Andersson Examinator: Sten-Sture Olofsson.

Konsten att utsmycka en melodi : att la?ra ut ornamentation inom tidig musik

Denna uppsats underso?ker pa? vilka sa?tt fyra professionella blockflo?jtister la?rde sig att ornamentera inom tidig musik. Fokus ligger pa? deras utbildningsva?g fo?re ho?gskolestudier. Det underso?ks vilka olika metoder deras la?rare anva?nder sig av och pa? vilka sa?tt ka?llstudier fra?n 1500- till 1700-talet spelar en roll inom ramen fo?r deras undervisning..

Att vara nÀrstÄende till en person som drabbats av demens i tidig Älder : En litteraturstudie

Demens Àr en progressiv sjukdom som pÄverkar olika kognitiva förmÄgor för personen som drabbas av demens. Sjukdomen pÄverkar livet för personen med demens och dennes nÀrstÄende i hög grad. Med demens i tidig Älder menas personer under Älder 65 Är. Syftet med litteraturstudien var att beskriva upplevelser av att vara nÀrstÄende till personer som drabbats av demens i tidig Älder. Tio vetenskapliga artiklar analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys.

Tefrokronologi och klimatutveckling pÄ FÀröarna under tidig holocen

Studien behandlar tefrokronologi pÄ FÀröarna under tidig holocen. Tefrokronologi Àr en tidssynkron dateringsmetod med hög precision dÀr tefra identifieras och korreleras till kraftiga vulkanutbrott. FÀröarna utmÀrker sig för studier inom klimatutveckling eftersom de befinner sig mellan sub-arktiska och atlantiska vattenmassor. FÀröarnas lÀmplighet för tefrokronologiska studier nÀmns redan i Thorarinssons doktorsavhandling 1944. Syftet med studien Àr att identifiera och datera tefrahorisonter för att kunna jÀmföra resultatet med klimatutvecklingen under tidig holocen.

V?ga fr?ga! En enk?tstudie om vilka faktorer som p?verkar sjuksk?terskor att fr?ga kvinnor om v?ld i n?ra relation

Bakgrund: V?ld i n?ra relation ?r ett nationellt och globalt problem. V?ldet, framf?r allt mot kvinnor ?r utbrett och m?rkertalet tros vara mycket stort. Det finns olika typer av v?ld och dess konsekvenser ?r stora f?r s?v?l den v?ldsutsatta som samh?llet.

Invasivt ventilatorbehandlade intensivvÄrdspatienter : Effekter av tidig mobilisering - en systematisklitteraturstudie

Patienter som lÀggs in pÄ intensivvÄrdsavdelningar blir ofta sÀngliggande en lÀngre period. Invasivt ventilatorbehandlade patienter blir inte alltid mobiliserade som de borde. Immobiliseringen hos patienterna har en rad negativa effekter pÄ kroppen, men att lÄta mobiliseringen bli en prioriterad ÄtgÀrd kan vara utmanande för intensivvÄrdssjuksköterskan och teamet kring patienten. Syftet med denna studie Àr att beskriva effekter av tidig mobilisering för invasivt ventilatorbehandlade intensivvÄrdspatienter. Metoden som valts för att genomföra studien Àr litteraturstudie.

Idrottsspecialisering pÄ schemat?

Kommande examensarbete berör ungdomar i grundskolans senare Är och som valt en tidig idrottsspecialisering. Syftet med examensarbetet har varit att ta reda pÄ huruvida konsekvenserna av en tidig idrottsspecialisering speglar av sig i skolÀmnet idrott och hÀlsa. Detta stÀlls i relation till tidigare forskning inom omrÄdet samt kursplaner och styrdokument frÄn skolvÀrlden. FrÄgestÀllningarna som ligger till grund för examensarbetet lyder: Vad Àr elevernas uppfattningar gÀllande konsekvenser av tidig idrottsspecialisering? Hur visar sig konsekvenserna mellan tidig idrottsspecialisering och skolÀmnet Idrott och hÀlsa? Varför specialiserar sig ungdomar tidigt inom idrotten? Bakgrunden beskriver grundskolans kursplan inom idrott och hÀlsa samt idrottens policy dokument vidare berör bakgrunden Àven tidigare forskning som gjorts inom nÀrliggande omrÄde.

Nyblivna förÀldrars upplevelse av tidig hemgÄng i glesbygd

Utskrivning inom 48 timmar efter födseln har blivit allt vanligare bÄde i Sverige och internationellt. Regler och rutiner för tidig hemgÄng varierar mellan olika sjukhus i landet. Distriktssköterskan möter nyblivna förÀldrar och barn i ett tidigt skede efter förlossningen, vilket innebÀr att denne blir en lÀnk mellan förlossningsklinik och BVC. I arbetsuppgifterna ingÄr att se till att förÀldrar fÄr det stöd och den hjÀlp som de Àr i behov av. Nio semistrukturerade intervjuer utfördes i syfte att beskriva nyblivna förÀldrars upplevelse av tidig hemgÄng i glesbygd.

Tidig engelskundervisning : ett utvecklingsprojekt i förskoleklass

Detta utvecklingsprojekt syftar till att undersöka hur mottagliga barn i förskoleklass Àr för engelskundervisning samt undersöka vilka aktiviteter som lÀmpar sig i undervisning för barn i 6-ÄrsÄldern. .

Blivande mammors graviditetsrelaterade oro, beslutskonflikt samt tillfredsstÀllelse med informationen i samband med tidig fosterdiagnostik- : Àr det av betydelse att vara överens med sin partner?

Bakgrund Tidig fosterdiagnostik Àr en undersökning med syfte att upptÀcka eventuella kromosomavvikelser i fostret. FörÀldrar kan komma att stÀllas inför flera svÄra val under graviditeten. För att göra ett informerat val avseende tidig fosterdiagnostik krÀvs god information till de blivande förÀldrarna frÄn vÄrdgivaren. Syfte I denna studie undersöks om paret Àr överens eller inte avseende informerat val och huruvida det pÄverkar kvinnans graviditetsrelaterade oro, beslutskonflikt, nöjdhet med informationssamtalet samt om det pÄverkar hennes beslut att göra tidig fosterdiagnostik.Metod Femtiotre kvinnor, tidigt in i sin graviditet, deltog i studien. Kvinnorna delades upp i tvÄ grupper, dÀr den ena var överens med sin partner avseende informerat val och den andra inte.

Mödrars upplevelse av tidig hemgÄng efter förlossning i Sverige : En systematisk litteraturstudie

Syftet med denna systematiska litteraturstudie var att beskriva mödrars upplevelse av tidig hemgÄng efter förlossning i Sverige. Artikelsökning gjordes i databaserna Elin@Dalarna, PubMed, Blackwell Synergy och SveMed+. Studierna skulle vara vetenskapliga och gjorda i Sverige. Kvalitativa och kvantitativa granskningsmallar anvÀndes vid kvalitetsanalysen av artiklarna. Totalt ingick 15 artiklar.

EngelskinlÀrning i förskolan och grundskolans tidiga Är : En kvalitativ studie om lÀrarnas uppfattningar om tidig engelskinlÀrning

Syftet med undersökningen var att undersöka lÀrarnas uppfattning om betydelsen av tidig engelskinlÀrning i förskola och skola. LÀrarnas utmaningar med att ta vara pÄ de ungas kontakt med engelska via fritiden och bygga pÄ denna i undervisningen. Vidare lÀrarnas utmaningar med flersprÄkiga elever.Studien utfördes pÄ fem skolor av olika karaktÀr: En mÄngkulturell skola. En skola belÀget i ett? högstatusomrÄde?, en skandinavisk skola i Spanien, en skola som satsar pÄ projektet ?Engelska spÄret? och en förskola dÀr en engelsksprÄkig pedagog arbetar med barnen tillsammans med svenska pedagoger.

1 NĂ€sta sida ->